# Tak yakinlah nak cakap !.... Takut !?

Janganlah macam tu! Think positive. Tak ada apa yang perlu ditakutkan. Cakap je! Jangan takut buat salah kerana kita boleh belajar dari kesilapan itu. Biasanya, kalau kita tersilap cakap,
orang Jepun tu akan betulkan semula bahasa jepun kita. Dia akan ulang semula perkataan atau ayat yg kita dah cakap tu. So, don't worry.

Takut diketawakan!!?Alahai... itu bukan sikap orang Jepun sebenarnya. Kalau diketawakan sekalipun, percayalah anda telah berjaya mendekatkan diri dengannya. Pasti dia seronok nak sembang-sembang lagi dengan anda kerana kagum dengan kesungguhan anda utk speaking japanese!

Lagipun itulah pengalaman saya dan berjuta-juta lagi manusia yg pernah belajar BJ. Dari rasa takut menjadi rasa teruja dan terus menjadi biasa. Insyallah.....

4 comments:

  1. apa apa je asal kan boleh pergi jepun tapi dalam ati biasa je kan boleh jumpa dengan diaorang.

    ReplyDelete
  2. Korang tak perlu la nak takut lagi Cakap bahasa jepu◆◆◆◆◆◆◆

    ReplyDelete