# Macam mana nak mula tegur orang Jepun ?

Mulakan dengan memberi salam (greeting) seperti "ohayo gozaimas" atau "konniciwa ". Kalau tahu namanya, sebutlah namanya dahulu. Contohnya,
" Tanaka sang, konniciwa!". Lepas tu, dengarlah sama ada dia akan jawap salam itu atau sebaliknya.Biasanya, orang Jepun akan jawab semula.Itulah adatnya.Sama macam kita, tak baik tak jawap salam orang, kan?!

Kalau ada keberanian nak tegur Japanese di kawasan awam, mulakan dengan soalan yg mudah. Nasihat saya, bertanyalah soalan yang anda sebenarnya dah tahu jawapannya ! Contohnya, `Sumimasen! Nihong jing deska?` (Maaf,awak orang jepun ke?) .......atau jangan pakai jam dan tanya `ima nan ji deska?`(Sekarang pukul berapa?)...... Hihi! Macam ntah apa-apa jer ....tapi tujuannya, sila dengar jawapan yg diberi oleh org Jepun tu. Adakah anda faham? kerana anda telah pun tahu jawapannya !

Selamat mencuba!!

2 comments: