# Belajar bahasa jepun senang ke ?

Subjektif. Saya pernah belajar bahasa inggeris (BI). Jadi, saya akan kata bahasa jepun (BJ)sama susah macam BI. Tapi hakikatnya,

tak semua tatabahasa BJ sama macam BI. Ada juga persamaannya dengan tatabahasa bahasa malaysia (BM).Terimalah hakikat bahawa setiap bahasa ada keistimewaannya yg tersendiri.

Pada saya BM yang rasmi lebih sukar dan mengelirukan berbanding BM pasar. So, BJ pun macam tu jugak!
Lagi satu, BJ amat mementingkan adab untuk berbahasa dengan orang yang kita hormati atau nak bercakap dengan rakan sebaya.Kena tau tu! Nanti taklah dikata 'kurang ajar'.

Hakikatnya, bila belajar bahasa asing ni, jumlah perkataan (vocab) + tatabahasa (grammar) adalah sangat penting. Tau perkataan tapi tak faham tatabahasa , so macamana nak bina ayat. Faham tatabahasa tapi perkataannya tak ingat-ingat / kurang dalam kotak minda pun tak guna jugak. Langsung tak boleh nak cakap apa  !

6 comments:

  1. ohg okay...saya memang ambil berat tentang bahasa jepun sebab kalau nak cakap BJ kene pandai guna ayat supaya kita beradab..

    ReplyDelete
  2. ya kalo silap dah konteksnya nnt kna pancung pula oleh orang2 Jepun XD dan janlah olok2 dorang cam ni ya "oh sorry sorry dont samurai me(maafkan saya janganlah samurai aku pula)" nnt padah pula akibatnya :o

    ReplyDelete
  3. Kininarimasu. Mareshia niwa ii honyaku no puro-guramu wa aru no desuka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aru to omou. Demo watashi mo yoku wakarimasen.

      Delete